באילו מקרים צריך או כדאי לפנות לעורך דין בצבא?

במדינת ישראל פועלות זו לצד זו, בסימביוזה מעניינת מאד – שתי מערכות משפט ועריכת דין שהן מצד אחד נפרדות לחלוטין, אך מצד שני – ישנם לעיתים מקרים שבהם יש בין שתיהן נקודות השקה. הכוונה היא למערכת המשפט הצבאית ולזו האזרחית. מערכת המשפט הצבאית היא זו שנהוגה בתוך הצבא ובמקרים מסוימים כאשר יש נושאים לא פתורים מול מערכת הביטחון כולה – הכרה בנפגעי פעולות איבה, הכרה בדיעבד בפציעה או פגיעה שקרו במהלך השירות הצבאי אלה מטופלים במערכת האזרחית. נושאים נוספים שמערכת המשפט הצבאית אמונה עליו הוא טיפול פלילי ומשמעתי בחיילים מכל סוגי השירות הצבאי שעברו עבירה פלילית במסגרת תפקידם ושירותם בצבא.

עורך דין צבאי הוא אזרח כמו כל עורכי הדין – עבר מסלול תובעני ומאתגר של לימודי משפט, התמחות ובחינות לשכה. אין הוא חייב להיות חייל או קצין בעצמו, אלא זה שבחר להתמחות במערכת המשפט הצבאית וכך לאפשר לחיילים, קצינים, נגדים ואזרחים עובדי צה"ל לקבל מענה משפטי מקצועי ומקיף שבמידת הצורך גם לוקח בחשבון ומשלב בתוכו את עקרונות המשפט האזרחי, כל מקרה לגופו. איך יודעים מתי צריך לפנות לעורך דין צבאי? להלן כמה מקרים נפוצים שבהם הטיפול של עורך דין צבאי לא רק כדאי אלא דרוש וחייב להיות צמוד ומקצועי ככל האפשר –

  • נושאים פליליים של חיילים בעת השירות שלהם – עבירות של גניבת או הוצאת נשק מהצבא, החזקת סמים בבסיס הצבאי, חריגה מנהלים או חמור מכך – פעולה בניגוד לפקודות.
  • נפקדות או עריקות.
  • תביעה להכרה באדם זה או אחר כנפגע פעולת איבה (נושא מאתגר שיש לו השלכות גם על הכרה דומה במוסד לביטוח לאומי ולקבלת כספים מהמדינה).
  • בקשה להכרה בפגיעה או פציעה כנכות שקרתה באופן ישיר בשל שירות צבאי זה או אחר (גם כאן, במידה ומדובר בחייל שהשתחרר יש השלכות משמעותיות על המשך חייו כאזרח).
  • כל תביעה בין אדם זה או אחר (חייל או אזרח) לבין מערכת הביטחון – הצבא, משרד הביטחון, אגף השיקום ועוד.

איך לבחור עורך דין?

חשוב מאד לשים לב לניסיון ולידע של עורך דין צבאי בנושא מערכת המשפט הצבאית ונושאים שקשורים למשרד הביטחון. מדובר בדרך כלל במקרים מאתגרים ולא פשוטים, שצריך למצוא את הדרך הפתלתלה והנכונה ביותר להתמודד איתם, מה שלא פשוט כלל וכלל. מסיבה זו אנשים מעדיפים לפנות באופן פרטי לעורכי דין צבאיים ולקבל את הזמן ותשומת הלב הנדרשים לכל תיק, מקרה או תביעה.

תמיד כדאי להגיע לפגישה על מנת לעמוד על טיב יחסי האנוש של עורך הדין, שכן כאשר מדובר בתביעה סבוכה או מאתגרת – אין ספק שהקשר הישיר והחיובי איתו מהותיים ביותר וצריך להרגיש שאפשר לפנות אליו בכל שעה ובכל מצב על מנת התעדכן במצב התיק.

    עורך דין שי רודה
    עורך דין שי רודה

    כותב המאמר הינו עורך דין פלילי/צבאי שי רודה בעל משרד עורכי דין בת"א המתמחה במשפט הצבאי ופלילי על כל רבדיו. לקבלת ייעוץ מקצועי > 050-2292229

    תוכן עניינים
    עורך דין פלילי שי רודה
    עורך דין שי רודה
    משרד עו"ד צבאי/פלילי שי רודה ניסיון רחב בשני התחומים הנ"ל והוא משלב אותם אינטגרטיבית בצורה שקולה וחכמה בהתייחס לכל מקרה לגופו.

    לייעוץ מעו״ד פלילי? חייגו:

    050-2292229

      מאמרים אחרונים:

      לייעוץ התקשרו – 050-2292229 או השאירו פרטים:

      לייעוץ התקשרו – 050-2292229 או השאירו פרטים:

        דילוג לתוכן