הייחוד המקצועי של נושאי משפט צבאי

משטרה צבאית שי רודהבמדינת ישראל קיים צבא ההגנה לישראל שהוא ישות משפטית העומדת בפני עצמה. במדינה חלה חובת גיוס לצבא ובמקרים מסוימים גם חובת שירות במילואים וחיילים בשירות פעיל או כאלה שיש להם תלונות או טענות בנוגע לשירות הצבאי שלהם – נדרשים לעמוד מול מערכת המשפט הצבאית. יחד עם זאת, מערכת זו כוללת לעיתים גופים שנחשבים לאזרחיים – משרד הביטחון, אגף השיקום או המוסד לביטוח לאומי ורשויות הרווחה. בשל הממשק העדין בין גופים אלה לאלה, נדרש בדיונים בנושאים אלה עורך דין הבקיא במערכות היחסים בין המדינה לצבא ויידע בדיוק איך לסיים כל פרשה.

עורך דין צבאי יכול לעסוק בשלל תיקים או דיונים הקשורים לממשק בין הצבא לבין השגרה האזרחית – נושאים של נפקדות או עריקות משירות צבאי, שימוש סמים בעת השירות, עבירות נשק, רישום פלילי הקשור לעבירות שנעשו בזמן שירות צבאי וייתכן שאפשר יהיה שלא להעביר אותן לרישום הפלילי במשטרת ישראל ובנוסף לאלה – גם כל סוג אחר של עבירה על חוק בין בני אדם אשא מבוצעת בזמן השירות הצבאי של הנאשם. בנוסף לכך, עורך הדין הצבאי ילווה תהליכים של בקשה להכרה של אדם כנפגע פעולת טרור על מנת לקבל סיוע והטבות סוציאליים ממוסדות המדינה הרשמיים (ביטוח לאומי או רשויות המיסים).

נושאי משפט צבאי – מרתקים ומאתגרים כאחד!

מערכת המשפט הצבאית שונה באופן מהותי מזו של האזרחים במדינה שלא משרתים בצבא. הצבא אינו רשות דמוקרטית וככזה כך מתנהלת גם מערכת המשפט שלו. כאשר מי שכבר פרש מהשירות או השתחרר ממנו עומדים בפני תביעה או נושא שמחזיר אותם לאחור אל השירות הצבאי, כשהם כבר אזרחים מן המניין – נוצר מצב רגיש ועדין שחייב להיות מטופל ברגישות יתר תוך התחשבות הן במערכת האזרחית שאליה משתייך כעת אותו אדם והן במערכת הצבאית שהוא היווה חלק ממנה בעבר.

עורך הדין הצבאי צריך, בראש ובראשונה, להכיר היטב ועל בוריין את שתי מערכות המשפט – גם האזרחית וגם הצבאית. הוא צריך להבין את המשמעויות וההשלכות של שירותו הצבאי של אדם על חייו הפרטיים שלאחר השירות ואיך חיים משולבים באזרחות ובצבא משתלבים זה בזה. הוא יכיר את תנאי הזכאות וההכרה באגף השיקום של נפגעים או נכי צה"ל, יידע בדיוק מי זכאי להטבות ומי לא ויוכל לחסוך זמן רב וכסף ללקוח שלו ולא להתחיל תהליך שנדון מראש לכישלון בשל אי עמידה בתנאי הסף.

אין ספק שיש חשיבות גבוהה מאד לניסיון של עורך הדין הצבאי ולידע המעמיק ככל האפשר שלו בעת הפנייה אליו. בהגיעו לבית הכלא הצבאי הוא יידע בדיוק למה לצפות, איך מתנהלים הדברים ומתי יוכל לדבר על מנת לסייע ללקוח שלו. כאשר מעוניינים לבחור בעורך דין שיסייע בנושא צבאי – חשוב לשים דגש לניסיון שלו בתחום.

    עורך דין שי רודה
    עורך דין שי רודה

    כותב המאמר הינו עורך דין פלילי/צבאי שי רודה בעל משרד עורכי דין בת"א המתמחה במשפט הצבאי ופלילי על כל רבדיו. לקבלת ייעוץ מקצועי > 050-2292229

    תוכן עניינים
    עורך דין פלילי שי רודה
    עורך דין שי רודה
    משרד עו"ד צבאי/פלילי שי רודה ניסיון רחב בשני התחומים הנ"ל והוא משלב אותם אינטגרטיבית בצורה שקולה וחכמה בהתייחס לכל מקרה לגופו.

    לייעוץ מעו״ד פלילי? חייגו:

    050-2292229

      מאמרים אחרונים:

      לייעוץ התקשרו – 050-2292229 או השאירו פרטים:

      לייעוץ התקשרו – 050-2292229 או השאירו פרטים:

        דילוג לתוכן