מה עורך דין צבאי עושה למען החיילים?

עורך דין צבאי למען החיילים שי רודהאנו חיים במדינה שבה אנשים רבים חולקים שתי מערכות חיים נפרדות אך שלובות זו בזו – המערכת האזרחית והמערכת הצבאית. באחת מקיים כל אזרח את החיים שלו – קריירה, משפחה וחיים אישיים והשנייה לוקחת חלקים שונים מחייו. יש את אלה שחייהם מוקדשים לשירות בצבא כקריירה לטווח ארוך ויש את אלה שמשרתים במילואים ולכן הממשק בין הצבא לבין החיים האישיים שלהם מסתכם בכמה שבועות על פני שנה שלמה. יחד עם זאת, ולמרות האיזון שקיים, ברוב המקרים בין שתי מערכות אלה – חשוב לדעת שמבחינה משפטים עומדת כל אחת מהן בפני עצמה, בעלת מערכת של חוקים ואכיפה משל עצמה וכאשר מתעורר נושא משפטי שמחייב בירור או טיפול לעומק – נדרש ייצוג משפטי מעורך דין שבקיא גם במערכת החוקים הצבאית ומכיר אותה על בוריה.

זהו עורך דין צבאי. מצד אחד – הוא עצמו בדרך כלל יהיה אזרח מן השורה ומתן שירותי ייעוץ או ייצוג במשפט צבאי מצידו לא יהיה קשור בהיותו איש צבא מכל סוג. מה שעליו להתמחות בו האו מערכת המשפט והחוקים הצבאית. לעיתים קרובות יש צורך בייצוג בתיקים או דיונים שקשורים בהם אזרחים הנאשמים בעבירות שביצעו לכאורה בעת שירותם הצבאי – הסדיר או שירות המילואים. מכיוון שמערכת החוקים האזרחית לא חלה עליהם בעת השירות הצבאי – הרי שעורך הדין שלהם צריך להבין לעומק את המשמעות של ההאשמות ולדעת בדיוק איך יהיה הכי נכון לייצג אותם ולטפל בהאשמות האמורות.

בחירת עורך דין לתיק או דיון בנושא הצבא

מערכת המשפט הצבאית אינה פשוטה להתמודדות. יש בה חוקים דומים או זהים לאלה מאחותה האזרחית אך יש גם לא מעט חוקים ותקנות שאינם נוגעים לאזרחים ולכן חשוב שעורך הדין יידע בדיוק את מהות החוק והפרשנות של החוקים בכל מקרה ומקרה. אי ידיעתו של חייל אודות חוקים כאלה ואחרים לא יפתור אותו ממתן דין וחשבון או ממילוי חוקים אלה ולכן חשוב שכל חייל באשר הוא יידע בדיוק מה מקומו, מה תפקידו בשרשרת הפיקוד ומה מותר או אסור לו לעשות.

בשנים האחרונות מתבצע צעד המנסה לשלב בין שתי מערכות החוקים והמשפט – האזרחית והצבאית. יחד עם זאת, נבחן מתן המקום לייחודיות של חוקי הצבא ואין עדיין תשובה סופית וחד משמעית בנוגע למקום שלהם במערכת החוקים האזרחית, שכן כאמור אין הם נוגעים לכלל האזרחים. נושא נוסף שחשוב לדעת ולתת עליו את הדין במידת הצורך הוא כפיפותם של אזרחים עובדי צה"ל למערכת המשפט הצבאית עם כל הרגישות וההתייחסות אליהם כאל אנשי צבא לכל דבר ועניין. מכאן שגם את נושא האזרחים המועסקים על ידי הצבא צריך עורך דין צבאי לדעת, להכיר ולהבין לעומקו. זהו רק אחד מהנושאים המיוחדים והמעניינים שהוא יוכל לעסוק בהם.

    עורך דין שי רודה
    עורך דין שי רודה

    כותב המאמר הינו עורך דין פלילי/צבאי שי רודה בעל משרד עורכי דין בת"א המתמחה במשפט הצבאי ופלילי על כל רבדיו. לקבלת ייעוץ מקצועי > 050-2292229

    תוכן עניינים
    עורך דין פלילי שי רודה
    עורך דין שי רודה
    משרד עו"ד צבאי/פלילי שי רודה ניסיון רחב בשני התחומים הנ"ל והוא משלב אותם אינטגרטיבית בצורה שקולה וחכמה בהתייחס לכל מקרה לגופו.

    לייעוץ מעו״ד פלילי? חייגו:

    050-2292229

      מאמרים אחרונים:

      לייעוץ התקשרו – 050-2292229 או השאירו פרטים:

      לייעוץ התקשרו – 050-2292229 או השאירו פרטים:

        דילוג לתוכן