עורך דין הבקיא בחוקי הצבא

צדקמערכת המשפט הצבאית כוללת בתוכה לא מעט נושאים שנוגעים גם לשירות הצבאי תוך התחשבות בדרגתו של החייל וגם לנושאים כלליים שיש להם נגיעה לחיים שבין אדם לחברו. יחד עם זאת, גם אם עבירה שבוצעה, לכאורה, עשויה להיות קשורה באופן אינטואיטיבי לעולם הפלילי או האזרחי – הרי שאם מי שביצע אותה הוא חייל (בשירות סדיר או מילואים), קצין או אזרח עובד צה"ל, הרי שחלים עליו החוקים של מערכת המשפט הצבאית ולהם הוא כפוף. ישנם חוקים משותפים לשתי מערכות משפטיות אלה אך יש גם כאלה שמופיעים רק באחת מהן, כמו חוקים קבים הנוגעים ישירות לשירות הצבאי.

עורך דין צבאי לא יהיה בהכרח חייל או קצין, יהיה זה עורך דין מן המניין שבקיא בחוקי הצבא, מכיר את הנהלים המחמירים ויידע בדיוק איך להתמודד עם כל תיק, תביעה או נושא המונח לפניו. המערכת הצבאית נחשבת בעיני ל אמעט אנשי מקצוע כמיושנת, מסורבלת ובעייתית וכך גם מתנהלים לא מעט מהגופים שכפופים אליה, לרבות בתי הדין הצבאיים ובתי הכלא. יחד עם זאת אין בכך כדי לרמוז שלנתבע אין את הזכות למשפט הוגן ולקבלת הייצוג הטוב ביותר שהוא יכול להשיג לעצמו על מנת להיחלץ מצרה.

תחומי עיסוק במשפט הצבאי

באופן כללי חשוב להבהיר שכל חייל או אזרח עובד צה"ל כפופים בראש ובראשונה למערכת המשפט הצבאית. גם אם העבירה שבוצעה, לכאורה, אינה קשורה באופן ישיר בעצם השירות הצבאי של מי שקשור בה – אם דובר בחיילים או בעבירה שבוצעה במהלך שירות צבאי – הרי שהיא תידון כחלק ממערכת המשפט הצבאית ולשם כך נדרש עורך דין לענייני צבא, כזה שיבין בדיוק מה ההשלכות של כל החלטה, דיון או פסיקה. אופן הייצוג בבית המשפט, מהלך המשפט והפסיקה בבתי הדין הצבאיים יכולים להיות שונים בדרך זו או אחרת מהאופן שבו הם יתרחשו בבית הדין האזרחי ולכן יש חשיבות עצומה לניסיון של עורך הדין הצבאי ומכאן להבנה המעמיקה שלו בעניינים של הצבא.

להלן רק חלק מהנושאים שעורך הדין הצבאי יוכל לסייע בהם ועוסק בהם על בסיס שוטף ויומיומי:

  • נושאים הקשורים להתחמקות משירות צבאי – עריקות או נפקדות (שירות סדיר או מילואים).
  • ייצוג אזרחים עובדי צה"ל בדיונים או תיקים.
  • שימוש בסמים או בחומרים אסורים במהלך השירות הצבאי.
  • עבירות נשק שונות.
  • חריגה מסמכות, פגיעה בשרשרת הפיקוד או נטילת החוק לידיים על ידי חיילים וקצינים זוטרים.
  • יצירת קשר עם המשטרה הצבאית החוקרת על מנת לקבל הבהרות או נושאים הקשורים ללקוחותיו של עורך הדין.
  • שימוש במידע מסווג או רגיש באופן לא אחראי או חוקי.

כל אחד מהמקרים האלה יידון בבית הדין הצבאי וחשוב לקבל ייצוג מעורך דין שמכיר את הנושאים האלה, מכיר את החוק היבש ויידע בדיוק איזה סוג של ייעוץ משפטי להעניק לכל חייל.

לייעוץ עם עו"ד צבאי לחצו כאן.

    עורך דין שי רודה
    עורך דין שי רודה

    כותב המאמר הינו עורך דין פלילי/צבאי שי רודה בעל משרד עורכי דין בת"א המתמחה במשפט הצבאי ופלילי על כל רבדיו. לקבלת ייעוץ מקצועי > 050-2292229

    תוכן עניינים
    עורך דין פלילי שי רודה
    עורך דין שי רודה
    משרד עו"ד צבאי/פלילי שי רודה ניסיון רחב בשני התחומים הנ"ל והוא משלב אותם אינטגרטיבית בצורה שקולה וחכמה בהתייחס לכל מקרה לגופו.

    לייעוץ מעו״ד פלילי? חייגו:

    050-2292229

      מאמרים אחרונים:

      לייעוץ התקשרו – 050-2292229 או השאירו פרטים:

      לייעוץ התקשרו – 050-2292229 או השאירו פרטים:

        דילוג לתוכן