מה צריך לדעת עורך דין צבאי מומחה?

עבירות ביזה בצה"לבדומה למדינות שיש בהן חובת גיוס לצבאי המקומי – גם בישראל קיימת מערכת משפטית נפרדת אשר חלה על המשרתים בצבא. ישנם חוקים שונים אשר מסדירים את אופן ההתנהגות בעת שירותי הצבאי של כל חייל, בין אם הוא בשירות חובה, קבע או מילואים. בנוסף, מערכת זו לוקחת חלק בדיונים או נושאים שונים שמעורבים בהם אזרחים המתלוננים או טוענים טענות נגד גופי הצבא על דברים או פעולות שקרו בזמן השירות שלהם, למרות שהם עצמם כבר משוחררים. גם אם מדובר בשירות שכבר הסתיים – אם הנושא המדובר קשור בעת שהיה המתלונן בשירות פעיל – תהיה מעורבת בו גם מערכת המשפט הצבאית.

למרות השם המבלבל, עורך דין צבאי לא חייב להיות רק כזה המשמש כעורך דין בשירותי הצבאי. הוא יכול גם להיות עורך דין רגיל במהלך חייו האזרחיים, אך כזה המתעסק בנושאים המשיקים גם לעולם האזרחי וגם למערכת הצבאית. יכולות להיות לכך כמה וכמה דוגמאות מעניינות שעלולות להיות מנת חלקו של כל אחד:

  • בקשה למחיקת רישום פלילי שבוצע על ידי המשטרה הצבאית במהלך השירות הצבאי.
  • טיפול בעבירות השתמטות משירות צבאי, נפקדות או עריקות (משירות חובה או מילואים).
  • בקשה להכרה בפגיעה או פציעה ככאלה שקרו בשל השירות הצבאי (לצורך קבלת הטבות סוציאליות).
  • דיון מעמיק בנושאים של החלת פקודות בלתי חוקיות.
  • נושאים צבאיים גרידא – קיצור עונש מאסר בבית כלא צבאי, עבירות ביזה או רכוש שבוצעו במתקן צבאי, חריגה מסמכות פיקודית ועבירות נשק.

מה צריך לדעת עורך הדין הצבאי?

מכאן אפשר להבין שמוטלת אחריות רבה על עורך הדין הצבאי. עליו להיות בקיא בנושאים משפטיים אזרחיים שמהווים חלק מלימודי המשפטים במדינה ולאחר מכן עליו ללמוד לא מעט השלמות הקשורות לעולם המשפט הצבאי. אין ספק שמדובר באתגר לא קטן. עורכי דין רבים עושים זאת על מנת להציב אתגר בפני עצמם, שכן פעמים רבות לא קל להתנהל מול מערכת המשפט הצבאית ולכן אין ברירה למי שעומד בפניה – אלא לשכור את השירותים של עורך דין מקצועי שיוכל לייצג אותו נאמנה ולדאוג לאינטרסים שלו בבית המשפט. עורך הדין יידע בדיוק איך יתנהלו הדיונים, מי השופטים הצבאיים ויהיה בעל ידע רחב ועשיר בנוגע לעבירות הספציפיות שבהן הוא מטפל.

אין זה קל לעמוד במשפט צבאי, בעיקר לא למי שאין לו ידע משפטי וחייב להסתייע בעורך דין מקצועי ומוסמך לצורך כך. כאשר עורך הדין הוא כזה שיש לו ידע רב, שהוא כבר ייצג בדיונים דומים חיילים או משוחררים אחרים והוא יידע בדיוק מה לומר ומתי – אפשר יהיה להיות קצת יותר רגועים ולדעת שיש מי שדואג לסיום הפרשה על הצד הטוב ביותר ותוך השגת הישגים עבור הלקוח שניצב מול מערכת מאיימת שלא קל לפצח אותה.

    עורך דין שי רודה
    עורך דין שי רודה

    כותב המאמר הינו עורך דין פלילי/צבאי שי רודה בעל משרד עורכי דין בת"א המתמחה במשפט הצבאי ופלילי על כל רבדיו. לקבלת ייעוץ מקצועי > 050-2292229

    תוכן עניינים
    עורך דין פלילי שי רודה
    עורך דין שי רודה
    משרד עו"ד צבאי/פלילי שי רודה ניסיון רחב בשני התחומים הנ"ל והוא משלב אותם אינטגרטיבית בצורה שקולה וחכמה בהתייחס לכל מקרה לגופו.

    לייעוץ מעו״ד פלילי? חייגו:

    050-2292229

      מאמרים אחרונים:

      לייעוץ התקשרו – 050-2292229 או השאירו פרטים:

      לייעוץ התקשרו – 050-2292229 או השאירו פרטים:

        דילוג לתוכן